|
De meeste mensen plannen regelmatig een afspraak in bij de tandarts voor een controle van hun gebit. Er zit echter vaak wel verschil in frequentie van deze afspraken. Sommigen gaan een keer per jaar, anderen trouw ieder half jaar. Het advies is om je tanden ieder half jaar te laten controleren. Een afspraak bij een tandarts in de regio Voorburg is gelukkig zo gemaakt. Lichamelijke gezondheidEen gezond gebit is nodig om goed te kunnen eten en praten. Wist je dat de kwaliteit van je gebit ook invloed kan hebben op de rest van je lichaam? Sterker nog: gebitsproblemen kunnen bijdragen aan andere lichamelijk klachten. Denk dan aan bijvoorbeeld diabetes, reuma, en vruchtbaarheidsproblemen. Ook hart- en vaatziekten blijken te kunnen ontstaan of verergeren door problemen met het gebit. Je algehele gezondheid is dus een belangrijke reden om elk half jaar een afspraak te maken bij een tandarts in Voorburg. Van gaatjes tot beugelsTijdens de halfjaarlijkse controle wordt er goed gekeken naar je gebit en je tandvlees. Soms worden er ook röntgenfoto’s gemaakt, om inzicht te krijgen in de kwaliteit van het niet-zichtbare gedeelte van je gebit. Door regelmatig te controleren kan worden voorkomen dat tandplak uiteindelijk uitmondt in tandsteen of cariës (gaatjes). Ook kunnen gaatjes al worden opgemerkt op het moment dat ze nog oppervlakkig zijn. Snelle actie komt de kwaliteit van je gebit dan ten goede. Bij kinderen kan bij de controle ook gekeken worden of een beugel wellicht noodzakelijk is. In dat geval volgt er een doorverwijzing naar een orthodontist in Voorburg. Gebitsproblemen voorkomenSommige mensen stellen het maken van een afspraak bij de tandarts steeds maar uit. Soms gebeurt dit uit angst voor de tandarts, soms omdat men het simpelweg niet kan inpassen in de drukke agenda. Maar juist met een halfjaarlijkse controle kan worden voorkomen dat grotere gebitsproblemen ontstaan en er meer afspraken nodig zijn om de schade te herstellen. Maak dus op tijd een afspraak bij tandartspraktijk ‘Make me smile’! |
Veelgestelde vragen
Hoe vaak moet ik naar de tandarts gaan?▼
Het advies is om je tanden ieder half jaar te laten controleren bij de tandarts. Dit helpt gebitsproblemen vroegtijdig op te sporen en te voorkomen.
Kan een slecht gebit invloed hebben op mijn algehele gezondheid?▼
Ja, gebitsproblemen kunnen bijdragen aan andere lichamelijke klachten zoals diabetes, reuma, vruchtbaarheidsproblemen en hart- en vaatziekten.
Wat gebeurt er tijdens een halfjaarlijkse controle?▼
De tandarts controleert je gebit en tandvlees en maakt indien nodig röntgenfoto's. Dit helpt om tandplak, tandsteen en gaatjes vroegtijdig op te sporen.
Kunnen gaatjes voorkomen worden met regelmatige controles?▼
Ja, door regelmatig naar de tandarts te gaan kan worden voorkomen dat tandplak uitmondt in tandsteen of cariës. Gaatjes kunnen ook al worden opgemerkt als zij nog oppervlakkig zijn.
Waarom stel ik een tandartsvbezoek maar uit?▼
Veel mensen stellen dit uit door angst of een drukke agenda. Maar juist halfjaarlijkse controles voorkomen grotere gebitsproblemen en sparen tijd en kosten later.

