Gezonde Vraag
Image default
Verpleging

Slimme communicatie oplossingen voor de zorg

Communicatie in de zorg verbeteren met Vcare

Goede communicatie in de zorg is ongelooflijk belangrijk gebleken gezien de corona pandemie en alles het met zich heeft meegebracht. De impact die Covid-19 heeft gehad op de zorg in Nederland was groot. Vooral in ons land, waar op de zorg veel is bezuinigd, sprake is van een terugloop in personeel én er een toenemende vergrijzing is van onze bevolking, staan we voor een grote dilemma hoe we zorg beheersbaar houden voor de toekomstige generaties. Zorginstellingen willen meer sturen op zelfredzaamheid en cliënten zelf de keuze geven hoe ze hun zorg willen inzetten.

Deze veranderingen hebben de noodzaak opgeroepen om communicatie binnen de zorg goed, snel en eenvoudig te houden. Niet alleen voor cliënten en patiënten, maar juist ook voor medewerkers binnen de zorg. We zien in de praktijk nog steeds veel zorgbedrijven en klinieken dat medewerkers veel tijd kwijt zijn aan zaken die NIET direct te relateren zijn aan de zorg voor de patiënt. Daarom zijn we bij Vcare als meer dan 10 jaar bezig met het ontwikkelen van communicatieoplossingen voor de zorg die bijdragen aan efficiënter werken van personeel. Daarnaast blijven we ontwikkelen aan nieuwe innovaties die bijdragen aan de digitale zorg voor de toekomst. Hierover later meer!

Hoe kunnen we goede communicatie in de zorg samen verbeteren

Een belangrijk filosofie bij Vcare is dat wij samen met onze opdrachtgevers gaan kijken waar de behoeftes en wensen liggen om communicatie binnen zorg instanties kunnen verbeteren. De belangrijkste afnemers van Vcare zijn huisartsenposten, ANW zorg, klinieken, apothekers en MKB bedrijven. Onze adviseurs staan in nauw contact met de afnemers van ons communicatieportaal dat in de cloud draait. Dankzij hun feedback kunnen wij het communicatieplatform verfijnen en aanpassen zodat de gebruiker sneller en gemakkelijker gebruik kunnen maken van alle belangrijke functies.

Standaard biedt Vcare connect een integratie module met bestaande telefonie oplossing binnen een organisatie. Dit betekent dat wij handige toepassingen kunnen initiëren zoals doorschakel functies, vast naar mobiel integratie, NAW gegevens in beeld bij binnenkomende oproepen en VoiP telefonie integratie.

Met het oog op de toekomst zijn we bij Vcare continu in ontwikkeling in nieuwe applicaties die integraties steeds makkelijker maken. Zo hebben we al een integratie module ontwikkeld voor Office 365, Google Chrome en Google Suite. De meest recente toevoeging is de integratie van Microsoft Teams vanwege de groeiende vraag naar online vergaderingen tijdens de corona pandemie. Ook dit laat zien dat we bij Vcare goed inspelen op veranderingen in de markt en oplossingen bieden die tegemoet komen aan de wensen van onze gebruikers.

Andere handige tips die bijdragen aan goede communicatie

Binnen zorgorganisaties ( maar ook niet-zorg gerelateerde bedrijven ) merken wij dat er vaak ruimte voor verbetering mogelijk is. Wij geloven dat iedere zorgmedewerker zijn of haar best doet om zo duidelijk mogelijk over te komen bij collega’s en patiënten. Wel is een stukje zelfreflectie belangrijk om te kijken welke zaken goed gaan en welke minder. Merk je dat er binnen de organisatie slechte opvolging is naar cliënten toe die bellen en in de wachtrij komen, maar niet meer worden teruggebeld? Dan is Vcare callback een geweldige oplossing. De cliënt in de wachtrij krijgt de keuze om zijn naam en nummer achter te laten, zodat deze op een later tijdstip wordt teruggebeld.

Zorg op afstand en e consulten

Door de verdere digitalisering van ons leven moeten we ook erkennen dat we ook steeds vaker de neiging krijgen van zorg on demand. Men wil graag zorg krijgen wanneer het uitkomt en het liefst digitaal, want dat is gemakkelijker. Om dat te bewerkstelligen heeft Vcare Video connect ontwikkeld. Deze applicatie is te gebruiken voor zowel klanten als niet-klanten van Vcare (stand alone versie) om veilige beeldgesprekken te kunnen voeren met patiënten. Het grootste verschil met gratis beeldgesprek apps zoals whatsapp, skype of zoom, is dat de verbinding en alle data beveiligd zijn. Dankzij de koppeling met Vcare connect kunnen medewerkers eenvoudig een sms sturen vanaf de computer of een e-mail met een unieke link om de beeldverbinding op te zetten tussen triagist en cliënt op mobiel, tablet of de computer. Alles applicaties van Vcare zijn ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd en voldoen zodoende aan wet- en regelgeving ten aanzien van privacygegevens en gegevensbescherming.

De NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit) heeft, mede door de corona pandemie en de druk op de reguliere zorg, in 2021 verklaard dat een digitaal consult, ook wel e-consult, vergoed moet worden door zorgverzekeraars. Wel is de belangrijkste voorwaarde dat het eerste consult fysiek moet plaatsvinden tussen patiënt en zorgprofessional. Dit geeft een enorme meerwaarde aan Video connect voor zorginstanties, zodat ze sneller en eenvoudiger zorg kunnen bieden via nieuwe digitale zorg oplossingen.

Welke rol speelt Vcare connect voor communicatie in de zorg?

Benieuwd welke nieuwe communicatie oplossingen Vcare ontwikkelt voor ICT in de zorg en MKB? Abonneer op onze nieuwsbrief of neem contact op via onze adviseurs via 088-4800900.

https://www.vcareconnect.nl/